SELAMAT DATANG KE AMIRUL MUSLIMIN

AMIRUL MUSLIMIN IALAH GELARAN YANG DIGUNAKAN OLEH SALAH SEORANG RAJA DINASTI MURABITUN YANG BERMAKSUD 'PEMIMPIN KAUM MUSLIMIN'.

Tuesday, September 13, 2011

Tanah Melayu Dijajah Selama 2 Tahun oleh British???

Ketika ini isu tentang ceramah yang disampaikan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu tentang Allahyarham Mat Indera masih menjadi topik hangat walaupun sudah lebih 2 minggu isu itu diperkatakan.

Saya bukan ingin memperkatakan tentang Mat Indera ataupun Mat Sabu tetapi saya lebih tertarik dengan kenyataan Prof Zainal Kling dalam sidang media di Putrajaya yang menyatakan bahawa Tanah Melayu kecuali Negeri-Negeri Selat (NNS) iaitu Singapura, Pulau Pinang dan Melaka tidak pernah dijajah oleh British. Negeri-negeri Melayu hanyalah sebagai sebuah wilayah naungan.

Menurut beliau, Tanah Melayu hanya dijajah ketika penjajahan Jepun (3 tahun) dan ketika pentadbiran Malayan Union (2 tahun). Ini bermakna dalam kotak pemikiran Zainal, pejuang ketika itu ialah penentang kerajaan. Siapa yang dimaksudkan dengan kerajaan ketika itu??

Sebelum itu saya ingin menjelaskan perbezaan wilayah naungan dan jajahan menurut pengetahuan saya yang terbatas ini. Naungan menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua DBP ialah di bawah jagaan, kawalan dan lindungan negara asing (cth: Iraq yang diperintah Amerika Syarikat secara tidak langsung)  manakala tanah jajahan pula menurut Kamus Dewan Edisi Empat ialah negeri atau negara yang terjajah oleh negara asing (cth: penjajahan Jepun di Asia).

Walaupun kedua-dua status wilayah tersebut berbeza tetapi wilayah naungan masih tetap terjajah kerana terdapat kuasa lain yang mentadbir negara tersebut. Jika kita mengambil pendirian bahawa Tanah Melayu atau Malaya tidak pernah dijajah, maka akan timbul persoalan-persoalan:
  1. Mengapa kita diajar di sekolah bahawa kita dijajah oleh British?
  2. Mengapa kita menyambut hari kemerdekaan setiap tahun jika kita tidak pernah dijajah?
  3. Mengapa kita memanggil Dol Said, Tok Janggut dan Dato' Bahaman sebagai pejuang kemerdekaan?
  4. Mengapa Tunku Abdul Rahman digelar Bapa Kemerdekaan jika kita bukan rakyat jajahan?
  5. Mengapa ditanam di minda kita bahawa UMNO ialah pejuang kemerdekaan negara?
Jika kita menganggap Malaya tidak pernah terjajah hanya semata-mata sebagai naungan, itu bermakna hampir kesemua negara yang dinaung oleh penjajah Eropah adalah negara yang merdeka. Jadi UMNO tidak boleh men'claim' dirinya sebagai pejuang kemerdekaan kerana Tanah Melayu bukan jajahan mana-mana negara asing.

Kita juga boleh berkata bahawa Iraq dan Afganistan bukan dijajah dan diceroboh oleh AS kerana AS hanya menaungi dan membantu kedua-dua negara tersebut, begitu??

Menurut agama Islam, penjajahan bukan sahaja penjajahan di mana kita diperintah secar langsung oleh penjajah tetapi juga penjajahan minda, ekonomi dan politik. Memang Briitsh tidak menjajah kita secara langdung tapi bukankah Raja-Raja Melayu yang dinaungi British wajib mendengar nasihat Residen yang dilantik oleh British. Apa itu bukan penjajahan?? Mungkin tidak buat Prof Zainal.

Saya sendiri bukan ingin menyalahkan Prof Zainal tapi saya ingin menasihatkan Prof supaya berfikir dahulu sebelum bertindak. Memang saya belum sampai ke tahap pendidikan Prof Zainal untuk menasihatkan beliau tetapi bukankah Amirul Mukminin Ali Bin Abi Talib pernah berkata, "Jangan melihat siapa yang mengatakan tetapi lihatlah apa yang dikatakan" dan sabda junjungan kita Nabi Muhammad SAW, "Agama itu adalah nasihat".

Fikir-fikirkanlah... 

 

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger