SELAMAT DATANG KE AMIRUL MUSLIMIN

AMIRUL MUSLIMIN IALAH GELARAN YANG DIGUNAKAN OLEH SALAH SEORANG RAJA DINASTI MURABITUN YANG BERMAKSUD 'PEMIMPIN KAUM MUSLIMIN'.

Sunday, July 10, 2011

Kelahiran Negara Baru : Republik Sudan Selatan


 
Cogan kata"Justice, Liberty, Prosperity"
(Keadilan, Kebebasan, Kemakmuran)


Pada 9 Julai 2011, lahir sebuah negara baru di benua Afrika iaitu Republik Sudan Selatan. Sudan Selatan memeperoleh kemerdekaan selepas kedua-dua Sudan Utara dan Sudan Selatan bersetuju mengadakan referendum bagi memilih untuk kekal di dalam Republik Sudan atau merdeka. 99% rakyat bersetuju untuk merdeka daripada Sudan dalam referendum pada Januari 2011.


Pada 9 Julai 2011, Salva Kiir Mayardit mengangkat sumpah sebagai presiden Republik Sudan Selatan. Sudan Selatan menjadi negara termuda di dunia dan negara majoriti Kristian yang baru di Afrika.

Pemerintah Sudan Selatan diharapkan berjaya membangunkan negara baru ini sesuai dengan statusnya sebagai negara yang kaya dengan hasil minyak. Mereka juga perlu bijak dalam menangani warganegara Islam yang menjadi penduduk minoriti di Sudan Selatan untuk mengelakkan konflik baru di Afrika.

Di dalam kita meraikan negara Kristian baru Afrika tersebut, janganlah kita lupa memandang kepada saudara Islam kita yang sehingga sekarang masih dijajah dan ditindas seperti Chehnya, Kashmir, Selatan Thai dan Selatan Filipina dan Palestin. Mereka telah sekian lama menuntut hak mereka untuk memilih masa depan mereka sendiri tetapi tidak pernah diendahkan malah negara2 Islam sendiri memejam mata apabila ada saudara kita yang dibunuh atau ditindas dan mereka hanya menganggap ia adalah isu dalaman negara tersebut. Di mana maruah pemimpin Islam?? Ini sangat berbeza dengan pemimpin kafir yang akan berusaha membantu pihak yang seagama dengan mereka seperti ditunjuk oleh Amerika Syarikat di Sudan Selatan dan Filipina walaupun ditegah oleh masyarakat antarabangsa malah sehingga berani menceroboh kedaulatan negara tersebut.

Saya sendiri tidak terlalu teruja dengan kemerdekaan Sudan Selatan kerana ia menandakan perpecahan kepada negara terbesar di Afrika yang sangat kuat berpegang kepada tradisi agama Islam. Saya yakin jika Sudan Selatan mempunyai rakyat Islam yang majoriti, Barat dan sekutunya tidak akan mengakui kemerdekaan negara tersebut dengan mudah. Saya berharap pemimpin2 Islam berusaha keras untuk memastikan negara umat Islam yang masih dijajah oleh orang kafir dapat memperolehi hak mereka sebagai bangsa berdaulat. Saya sangat yakin AS dan sekutunya akan mendapat keuntungan dari kemerdekaan Sudan Selatan sebagai sebuah negara yang kaya dengan 'emas hitam'nya.

Satu lagi yang lebih menarik ialah Perhimpunan Aman Bersih diadakan pada 9 Julai juga, adakah ia satu kebetulan atau 9 Julai ialah hari kemerdekaan untuk rakyat Sudan Selatan dan rakyat Malaysia dari penjajahan fizikal dan juga fikiran.                                        

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger