SELAMAT DATANG KE AMIRUL MUSLIMIN

AMIRUL MUSLIMIN IALAH GELARAN YANG DIGUNAKAN OLEH SALAH SEORANG RAJA DINASTI MURABITUN YANG BERMAKSUD 'PEMIMPIN KAUM MUSLIMIN'.

Saturday, July 2, 2011

Kerajaan Islam yang Dilupakan

Filipina ialah salah sebuah negara anggota ASEAN dan salah satu negara di Asia Tenggara yang penduduknya majoriti Kristian (satu lagi ialah Timor Leste). Di negara yang dikuasai oleh orang Kristian ini, pernah berdiri sebuah kerajaan Islam bernama Kerajaan Manila yang diperintah oleh kerabat diraja Brunei. Islam mula sampai ke Manila mulai tahun 1565. Nama Manila sendiri dikatakan berasal dari perkataan "Fi Amanillah" yang bermaksud "Dalam Perlindungan Allah". Kerajaan ini didirikan oleh Raja Matanda yang merupakan bapa saudara kepada Sultan Bolkiah, Sultan Brunei. Kerajaan ini tidak dapat bertahan lama kerana dijajah oleh Sepanyol pada tahun 1570. Pemerintah Manila ketika itu ialah Raja Sulaiman dan baginda bersama-sama orang Manila dan tentera Brunei berusaha mempertahankan Manila tetapi baginda telah syahid dalam peperangan tersebut. 

Selepas menawan Manila, Sepanyol menghancurkan semua bangunan tinggalan Islam kecuali Kubu Intramuros. Penduduk Manila telah dipaksa memeluk agama Kristian dan Sepanyol telah membina sebuah kota di Manila yang dinamakan Kota Santiago. Selepas menawan Manila, mereka berusaha menyekat pengaruh Islam di Filipina dengan menyerang Kesultanan Sulu, Maguindanao dan Brunei. 

Walaupun Manila telah ditewaskan, masih ada saki baki pejuang Manila yang berusaha memartabatkan Islam di sana seperti yang ditunjukkan dalam Konspirasi Tondo yang diketuai oleh Raja Lakandula. Raja Lakandula telah meminta bantuan Brunei untuk menentang Sepanyol. Walaupun pemberontakan ini gagal tetapi ia menunjukkan semangat penduduk Manila untuk menentang penjajahan Kristian.

Sekarang ini, Manila telah dikristiankan sepenuhnya tetapi wilayah2 selatan Filipina yang tidak berjaya dikristiankan oleh Sepanyol masih tetap berusaha untuk mewujudkan negara Islam yang merdeka dan memartabatkan kembali Islam di negara bekas jajahan Sepanyol itu.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger