SELAMAT DATANG KE AMIRUL MUSLIMIN

AMIRUL MUSLIMIN IALAH GELARAN YANG DIGUNAKAN OLEH SALAH SEORANG RAJA DINASTI MURABITUN YANG BERMAKSUD 'PEMIMPIN KAUM MUSLIMIN'.

Wednesday, July 6, 2011

Masih Relevankah Sistem Beraja Di Zaman Sekarang??

Sistem Beraja atau Monarki ialah sistem pemerintahan yang tertua di dunia, ia dipercayai wujud sejak 3000 tahun dahulu. Semua tamadun2 awal manusia mengamalkan sistem monarki seperti Tamadun Mesopotamia, Mesir, India dan China. Perkataan monarki berasal daripada perkataan latin iaitu 'mono' dan 'archein' yang bermaksud 'satu pemerintahan'.

Sistem monarki di Asia Tenggara wujud sejak ribuan tahun dan dipengaruhi oleh agama Hindu-Buddha dan kemudian bertukar kepada sistem kesultanan selepas kedatangan Islam. Selepas kedatangan Islam, hampir semua kerajaan di Asia Tenggara menjadi kerajaan2 Islam.

Kedatangan orang Eropah telah mengubah sistem politik tradisional orang Melayu berpegang kepada sistem beraja mutlak kepada sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen. Orang Melayu khususnya di Malaysia dikira masih bernasib baik kerana Inggeris tidak menghapuskan sistem monarki selepas mendapat tentangan hebat daripada orang Melayu dalam percubaan mereka menghapuskan Institusi Beraja melalui Malayan Union.

Sistem beraja Malaysia masih terselamat walaupun dipaksa mengubah peranan mereka daripada berkuasa mutlak kepada kuasa berperlembagaan.

Adakah monarki masih relevan saat ini? Jawapannya ialah ya, ia masih relevan dan masih diperlukan.

Walaupun Institusi Beraja Malaysia kini hanya menpunyai kuasa yang terhad tetapi tidak bermakna mereka tidak lagi penting dan relevan. Institusi beraja masih diperlukan oleh orang Melayu dalam menjaga hak2 mereka seperti yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia. Raja juga bertindak sebagai pihak pendamai dan memastikan sistem 'check and balance' dapat dilaksanakan.

Fungsi raja Melayu yang termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia ialah
*Melantik Perdana Menteri/Menteri Besar
*Bersetuju atau tidak bersetuju untuk membubarkan Parlimen/DUN (atas desakan)
*Ketua agama Islam dan adat istiadat Melayu
*Pelindung kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputera dan hak-hak sah kaum lain

Kuasa raja juga sangat signifikan dalam situasi yang memerlukan kebijaksanaan raja seperti pelantikan menteri besar di Perak dan Terengganu pasca PRU-12. Raja juga lebih bebas untuk bertindak kerana kedudukan raja lebih stabil berbanding ahli politik yang sering terpaksa mengikut dasar parti yang diwakilinya sehingga kadangkala menyebabkan kerugian kepada rakyat dan bimbang kehilangan kuasa memimpin. Raja juga berfungsi sebagai tanda kepada ketuanan bangsa Melayu dan simbol peringatan kepada bangsa lain bahawa umat Melayu-Islam adalah tuan kepada Tanah Melayu ini.

Konspirasi Dalam Penghapusan Institusi Beraja

Penghapusan sistem beraja ialah satu rancangan jahat Zionis yang ingin mewujudkan satu persepsi bahawa Institusi Beraja sudah tidak relevan lagi. Tujuannya ialah untuk memudahkan rancangan mereka mengawal dunia seperti yang diungkapkan mereka dalam Protokol Cendekiawan Zionis:

"Namun pada hakikatnya segala-gala yang benar adalah bersandarkan atas sistem dinasti (pemerintahan raja mutlak), yakni seorang ayah (pemerintah) menyampaikan ilmu2 mengenai hal2 politik dalam keadaan begitu berhikmah sehingga tidak sesiapapun faham melainkan ahli2 dinasti tersebut, mereka tidak mengkhianati (disebabkan sifatnya yang berasaskan sistem warisan). Dengan berlalunya masa,kefahaman (mengenai kelebihan) sistem dinasti ini yang berkaitan hal2 plitik telah hilang dan perkara ini menolong kejayaan 'perjuangan' kita"  
(Petikan dari buku 'Ahlul Bait & Kesultanan Melayu', ms 416)

Pihak Zionis sendiri mengakui kebaikan dan kebenaran sistem ini kerana segala hal tentang politik akan disampaikan dengan teliti dan berhikmah malah penghapusan Institusi Beraja menjadi langkah pertama dan utama bagi mereka sebelum langkah2 lain dilakukan.

"Anda akan dapat melihat kemudiannya bahawa ini akan membantu kemenangan kita, Ia akan memberikan kita suatu kemungkinan untuk mendapatkan Kad Induk (MASTER CARD) (iaitu) pembinasaan golongan bangsawan warisan yang merupakan satu-satunya golongan yang menjadi pertahanan semulajadi bangsa2 dan negara2 dari serangan kita. Dari pembinasaan kelas bangsawan  warisan (Institusi Raja) yang bersifat fitrah itu, kita telah membina golongan 'bangsawan meritokrasi' (ahli2 politik) yang diketuai oleh golongan 'bangsawan berduit' (kapitalis)" ('Ahlul Bait & Kesultanan Melayu', ms 390-391) 

Bangsa Melayu harus mengambil iktibar dan contoh daripada bangsa Inggeris yang masih tetap ingin mengekalkan sistem monarki mereka walaupun mereka sudah sekian lama menjadi bangsa yang maju dalam serba-serbi malah di Australia yang merupakan salah satu negara Alam Komanwel pernah mengadakan referendum pada 6 November 1999 untuk memberi peluang kepada rakyat mereka memilih sama ada kekal bernaung di bawah Ratu England atau memebentuk republik tetapi hasil referendum menunjukkan rakyat negara tersebut memilih untuk terus bernaung di bawah naungan diraja walaupun Australia sudah lama merdeka dari Britain.

Sekarang ini terpulang kepada bangsa Melayu sama ada ingin membuang sistem monarki atau terus bernaung di bawahnya. Jangan kerana kesilapan beberapa orang raja, kita ingin menghapuskan apa yang sudah dibina sejak ratusan tahun. Jangan setelah tiada lagi Institusi Beraja, kita menyesal kerana ketika itu ia tidak berguna lagi. Ingatlah apa yang dikatakan oleh seorang pembesar Sulu ketika rakyat mencadangkan sistem beraja digantikan dengan sistem demokrasi ala Amerika Syarikat :

"Anda tidak boleh mencubanya kerana jika anda mencubanya dan anda merosakkan sultan anda, maka anda tidak akan dapat mengembalikan semula apa yang kehilangan dari sultan"         
   

1 comment:

  1. Ingin tahu, adilkah tindakan untuk "memperingati bangsa-bangsa lain ttg ketuanan bangsa Melayu atas negara ini" sedangkan semua kaum yang berjuang untuk kemerdekaan negara? Malah, sudah lebih 60 tahun sejak Merdeka, tak mungkin ada kaum lain hendak memberontak pula?

    ReplyDelete

Powered By Blogger